Mijn eerste week in Oeganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Merel Olislagers - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Oeganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Merel Olislagers - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Oeganda

Blijf op de hoogte en volg Merel

04 Februari 2014 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal,


Hier mijn eerste berichtje vanuit Oeganda. Ik heb maar beperkt internet omdat ik daarvoor met mijn laptop naar de stad moet. Ik heb ondertussen al veel gezien en meegemaakt. Maar laat ik bij het begin beginnen.
Na maandag ochtend afscheid genomen te hebben op Schiphol van papa en mama ging het dan echt gebeuren. Ik keek erg op tegen het vliegen maar gek genoeg heb ik de hele reis geslapen. Dat heeft mijn buurman ook geweten, nadat ik wakker werd lag ik met een kussentje en mijn hoofd op zijn schouder, gelukkig maakte hij er geen probleem van. Toen ik zag dat er niemand achter mij zat heb ik mijn stoel naar achter gedaan zodat me dat geen 2e keer zou overkomen.
Eenmaal in Entebbe had ik al snel mijn taxi gevonden die klaar stond met een bordje met mijn naam erop. Het was nog 2 uur rijden naar mijn slaapplaats vanaf het vliegveld. Die rit was al een hele belevenis. Er was weinig tot geen verlichting op straat en iedereen reed door elkaar en haalde elkaar aan beide kanten in. De meeste boda boda's (taxi brommertjes) hadden geen licht dus die zag je bijna niet. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming heb ik nog wat gedronken met Willem, daarna ben ik gaan slapen.
De eerste dagen bleef ik bij Willem en Paul in huis, ze wilde dat ik goed de tijd zou nemen om te wennen aan het land. Ik ben in die tijd op verschillende plaatsen geweest met Paul. Ook had ik een city tour, ik ging met 2 ex straatjongeren de stad in. Ze lieten me verschillende dingen zien o.a. de markt in de stad en de plekken waar straatjongeren leven. Het was erg bijzonder en indrukwekkend. Ze vertelde me ook over hun leven en hoe ze op straat terecht waren gekomen en wat er na die tijd allemaal veranderd is.
Na 3 dagen bij Willem en Paul, kon ik verhuizen naar Mankenke. Dat is een arm dorpje wat ongeveer 15 min. van de stad Jinja afligt. De mensen zijn er erg vriendelijk, al loop je over straat zwaait iedereen naar je en komen ze naar je toe gerent om een handje te geven. Misschien komt dat ook omdat we de enige blanke zijn in het dorp. Ook is er in het dorp een drank stokerij. De vrouwen maken daar zelf drank, de mannen hangen overal maar een beetje rond en zijn heel de dag door dronken. Ook hun kinderen lopen er gewoon dronken rond en de kleine kinderen spelen in de zwarte drab die van het stoken afkomt. In het dorp staat een apart huisje voor de vrijwilligers van Kisoboka. Francien, ook een vrijwilligster, woonde er al dus dat is heel gezellig. We hebben ook 2 honden, Anita de moeder en Blackie de pup die ons de hele dag overal naartoe volgen. In het dorp wonen 4 ex straatjongeren, wij moeten ervoor zorgen dat ze zich aan de planning houden en we kunnen activiteiten met ze doen. Op zaterdag bijvoorbeeld gaan we gezamenlijk koken voor wat afwisseling want normaal eten ze 3x op een dag bonen met rijst. Vanaf deze week gaan ook de scholen weer open dus daar kunnen we ook naartoe om activiteiten met de kinderen op school of in de crèches te doen.
Zaterdag avond zijn we naar de stad gegaan. De manager van Kisoboka ging jammen bij flavours, een bar in de stad, en vroeg of we kwamen. Dat was erg leuk, er was goede muziek en we hebben weer verschillende mensen leren kennen.
Zondag ochtend zijn we naar de kerk geweest van pastor Lois. Het begon om 9 uur. Anita was ons gevolgd en kwam langs ons liggen in de kerk. Iedereen vond het heel gek maar we kregen haar met geen mogelijkheid weg. Het was heel bijzonder, we werden een paar keer benoemd en ze dansten en zongen erg veel. Toen iedereen elkaar zijn hand vast pakte en ging dansen door de kerk gingen we natuurlijk mee. Anita die geen meter afweek, volgde ons ook door heel de kerk. Toen we daar heen gingen wisten we niet dat het van 9 tot 12 was. Pastor Lois zei dat ze het voor ons zou inkorten omdat we niet gewend zijn om 3 uur achter elkaar in de kerk te zitten. Uiteindelijk kwam er telkens iemand anders naar voren en heeft het tot kwart voor 12 geduurd. Er kwam maar geen einde aan, we waren erg blij toen het afgelopen was.
Zondagmiddag gingen we met Willem en Paul en 2 vrienden van hun naar Vader Gerard een andere vriend van hun. Hij woonde echt in een paradijsje, met uitzicht over de Nijl. s'Avonds gingen we gezellig uiteten bij de chinees.
Inmiddels is er een jongen weggestuurd omdat hij zich meerdere keren niet aan de regels heeft gehouden. Omdat er plaats is voor 4 en er nu nog maar 3 jongens zitten zijn we vanmorgen naar een dagcentrum voor straatkinderen geweest. We hebben daar kennisgemaakt met een jongen die bij de straatjongeren die wij begeleiden komt.
Ik ben de laatste dagen wat ziek geweest, ik kan ook nog niet zo goed slapen en eten maar dat zal allemaal nog wel goed komen.

Dankjewel voor alle reacties op mijn vorige post, ik zag ze nu pas voor het eerst. Erg leuk om te lezen dat er zoveel reageren.

De groetjes vanuit Jinja! XX

  • 04 Februari 2014 - 12:55

    Marian Hoeks :

    Ha Mereltje,
    wat een reis! Lekker geslapen bij die leuke man die naast je zat…???
    Fijn dat je eerst een paar dagen kon wennen maar wat zal de overgang groot zijn geweest toen je dat armoedige dorpje zag. Wel handig dat er drank in overvloed is …….
    Ook gezellig dat Francien er is lijkt me zo. De jam sessie lijkt me veel leuker dan die kerkdienst van bijna DRIE UUR!!!!!! Je wordt nog heilig als je niet oppast.
    Uit eten bij de Chinees in Oeganda klinkt wel heel erg grappig en lijkt me ook veel lekkerder dan bonen met rijst.
    Hopelijk ben je weer wat opgeknapt als je dit leest. Heel veel plezier en succes met alle activiteiten op de scholen maar dat gaat jou vast wel lukken.
    Dikke knuffel, Marian

  • 04 Februari 2014 - 13:11

    Mama:

    Even voor alle belangstellende van de reisverslagen van Merel ,heb Merel net gebeld omdat skype niet werkt,ze had er ook mooie foto's op willen zetten ,maar dat lukte niet vanwege de trage verbinding.
    Ze stuurt deze nu naar ons door zodat wij ze er op kunnen zetten een dezer dagen.
    P.s ,ze voelt zich iets beter als gisteren ,groetjes Anny

  • 04 Februari 2014 - 16:18

    (tante) Karien:

    hey Merel,

    hoop dat je snel opknapt ,want ziek zijn kun je niet gebruiken daar.Jammer dat Skype niet werkt.
    Fijn dat de reis is mee gevallen.Er komt ontzettend veel op je af, dus een paar daagjes rust was een goed idee.Het lijkt me superleuk maar ook best spannend allemaal.
    Wel gezellig zo'n hond erbij, maar ja 3 uur in de kerk is wel saai (opa gelooft dat nooit ).
    Succes met alles en veel plezier,kijk uit naar je volgende verslag.

    gr. Karien

  • 04 Februari 2014 - 19:00

    Tante Jeanne:

    Hoi, Merel,
    Zojuist je bericht gelezen, fijn dat je reis goed is verlopen.
    Wat een cultuur omslag
    Fijn dat je al een maatje hebt
    Volgens je mamma ben je alweer een beetje beter

    Succes
    Oom Harrie en tante Jeanne

    We volgen je.

  • 04 Februari 2014 - 20:17

    HENK KUIJPERS:

    Ha Mereltje,

    Het zal toch nog goed komen met jou nu je in Afrika tenminste naar de kerk gaat. In Vessem heb ik je nog nooit gezien.

    Geniet van de komende maanden! Afrika is prachtig en de afrikanen zijn zo hartelijk en vriendelijk.

    Groeten,
    Tante Miek en Ome Henk

  • 04 Februari 2014 - 21:19

    Marij Van De Ven:

    Hee Merel,

    Nou zeg jij hebt al veel indrukken opgedaan in 1 week tijd.
    Naar de kerk hoeft volgens mij de komende 3 maanden niet meer.

    Gelukkig kun je het goed vinden met Francien.
    Merel het gaat je goed en snel opknappen.

    Dikke kus en de groetjes ook van je vriend Joske!


  • 05 Februari 2014 - 06:17

    Ellen:

    Hey merel

    fijn te horen dat je heel ben aan gekomen, fijne tijd

  • 05 Februari 2014 - 20:36

    Willemien:

    Hoi Merel,
    Wat een mooi verhaal heb je geschreven en wat een prachtige foto's staan er op face book. Hopelijk ben je snel weer helemaal fit, zodat je volop kan genieten!
    Heel veel plezier nog en ik kijk weer uit naar je volgend verhaal.
    Dikke knuffel Willemien.

  • 06 Februari 2014 - 15:27

    Roy Wouters:

    Ha nichie,

    Veel plezier en leer ze maar is wat van de Brabantse gezelligheid he!

    Groetjes Roy.

  • 06 Februari 2014 - 19:36

    Bolle Akker Boerderij 1:

    hebben net jouw verhaal hier voorgelezen, mensen zijn erg onder de indruk van jouw verhaal, en vinden het leuk dat je al zoveel hebt gezien en gedaan, vooral Anita.
    Nou nog veel plezier en we blijven op de hoogte.
    groetjes van bolle akker

  • 06 Februari 2014 - 23:05

    Jolanda En Kees Olislagers:

    Hoi Merel,

    Fijn om te lezen hoe het met je gaat, Wij vinden je toch wel bijzonder dat je dit allemaal doet!
    Het hart op de juiste plek zeggen ze dan! Pas goed op jezelf en geniet van deze mooie tijd.

    Heel veel groetjes van ons Allemaal.xxx

  • 07 Februari 2014 - 10:52

    Josie:

    Hey Merel,

    Fijn dat het vliegen zo snel is gegaan.

    Zo te lezen heb je al aardig wat indruk op gedaan van het land.

    Hopelijk knap je snel op en kun je nog genieten.
    Een hele fijne tijd.
    Josie

  • 07 Februari 2014 - 14:11

    Carin Cox:

    He Merel,

    Wat leuk om je verslag weer te lezen. En zoveel dingen die je schrijft zijn herkenbaar voor mij.
    Flavours was onze favoriet in Jinja. de boda boda vonden we in het begin dood eng, maar later kregen we er geen genoeg van.
    De kerk, ik zou bijna gaan geloven zo indrukwekkend en prachtig vond ik het.
    De stadstour, de Nijl, ik wil zo weer terug. Heb net je vader en je moeder nog gesproken in Vessem , ik was zo benieuwd hoe het met je ging. Super trots deden ze hun verhaal. Denk regelmatig aan je. Kijk nu al weer uit naar je volgende verslag. En wat een leuke foto's heb je bij je verslag gedaan. Geniet ze nog, enne.........vergeet de cola en de banaan niet.

    Groetjes Carin.

  • 07 Februari 2014 - 15:31

    Fien Geraerts:

    hoi merel, leuk om je verslag te lezen, je hebt inderdaad al heel wat meegemaakt, dat wat je in de kerk hebt meegemaakt moet je ook maat in vessem introduceren, kei gezellig!! We hopen dat je weer een beetje bent opgeknapt en nu goed kunt slapen. Geniet ervan en we zijn nu al nieuwsgierig naar je volgende verslag.

    groetjes ome gust en tante fien

  • 07 Februari 2014 - 23:27

    Anke En Jeroen:

    Ha merel,

    Super goed van je, dat je het avontuur alleen bent aangegaan!
    Het gaat je goed daar,las ik, maar dat hadden we ook niet anders verwacht.
    Met je enthousiasme en interesse in mensen komt het wel goed daar!
    We blijven je volgen, volg jij ons ?

    Geniet ervan en een hele dikke knuffel vanuit Oostenrijk!

    Anke en Jeroen

  • 07 Februari 2014 - 23:27

    Anke En Jeroen:

    Ha merel,

    Super goed van je, dat je het avontuur alleen bent aangegaan!
    Het gaat je goed daar,las ik, maar dat hadden we ook niet anders verwacht.
    Met je enthousiasme en interesse in mensen komt het wel goed daar!
    We blijven je volgen, volg jij ons ?

    Geniet ervan en een hele dikke knuffel vanuit Oostenrijk!

    Anke en Jeroen

  • 08 Februari 2014 - 05:03

    Maria Sleddens:

    Hey merel,
    Wat een leuke foto's op facebook, en ook je verslag is heel leuk om te lezen.
    Word maar snel weer beter, zodat je weer volop kunt genieten van je avontuur daar.
    p.s das wel makkelijk z'une hond hoefde nie echt uit te laten.
    groetjes maria.

  • 08 Februari 2014 - 21:39

    Tante Mieken En Oom Rosé:

    Hoi Merel,

    Hoop dat het inmiddels beter gaat met je. Mooi verhaal van je, en mooie foto's ook, hoop dat je moeder deze ook aan oma en opa laat zien, oma smelt bij het zien van die knappe koppies. We blijven je volgen.
    Groetjes,

  • 09 Februari 2014 - 13:00

    Moniek Geraerts:

    Heej Merel

    Wat leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! Ik weet zeker dat je je heel goed vermaakt daar.
    Maar 3 uur in de kerk pff. dadelijk ben je nog een "heilig boontje"als je terug komt.
    Geniet ervan daar en ik blijf je volgen.

    Groetjes Moniek

  • 10 Februari 2014 - 17:01

    Nikki & Mark:

    Hee meid!

    Wat leuk om je verhaal te lezen! Echt merel haha:P Gelukkig is het vliegen snel gegaan en heb je die man heel gelaten:P Je maakt genoeg mee, dat zien we wel! Goed om te weten dat je daar mooie herinneringen maakt en dat slapen en eten dat komt wel goed! Geniet ervan en tot je volgende verslag:)

    kissesss Mark en Nikki

  • 10 Februari 2014 - 22:29

    Joke:

    HOI merel,
    Alles hopelijk nog goed met je.
    Vanuit Eindhoven even een berichtje naar je, want in bergeijk kan ik je niet volgen.
    Maar ik blijf wel op de hoogte.
    Hoe is hebt verder met je ben je al wat beter gewend?
    Als ik je mail lees merk ik dat je al het een en ander beleefd hebt, erg leuk om te horen en te lezen.
    Geniet van de mensen en de natuur en alles wat je tegen komt.
    Het is een belevenis die niemand van je afneemt,
    alleeën jij weet hoe dat is.
    Heel veel liefs van tante Joke.
    Ook heel veel groetjes van mij, Anouk.
    Geniet Merel het is voorbij voor je het weet.Liefs van ons.



  • 16 Januari 2016 - 15:53

    Daniella Macaulay:

    Ik zou eeuwig dankbaar DR. EHIS voor de restauratie van mijn geluk. er werd zo erg tussen mij en mijn geliefde (verloofde), die leidde tot onze break-up. Ik hield van deze en kon niet tegen andere echtscheiding na 2 vorige echtscheidingen. uit medelijden voor hoeveel de echtscheiding me apart had verscheurd, mijn vriend gezocht naar een oplossing voor mijn situatie en eindelijk een. Hij stelde me voor aan DR. EHIS en dat was hoe het wonder begonnen. DR. EHIS deed wat hij het beste en binnen 8 uur mijn geliefde noemen. we spraken en verzoend. nu zijn we weer bij elkaar. Ik weet dat ik ben niet echt goed met uitleg, maar ik denk dat je me begrijpt. bent u in een situatie dat je denkt dat is onoplosbaar? of het houden van probleem, educatieve probleem, financiële problemen, ziekte. ongeacht het probleem kan zijn, DR. EHIS zal het op te lossen. ik zweer. Hij heeft mijn leven gered. hier is zijn e-mailadres: thebrotherhoodtemple@gmail.com

  • 07 Januari 2020 - 15:15

    Becky:

    Hallo, seizoensgroeten aan al mijn vrienden daar, laat me niet scheren over hoe mijn huwelijk werd hersteld met de hulp van een geweldige tovenaar genaamd Dr.Omobale. Na tien jaar huwelijk begon mijn man zich vreemd te gedragen, we hadden ruzie en andere problemen met mijn man totdat hij uiteindelijk naar Texas verhuisde om bij een andere vrouw te zijn. Ik dacht dat mijn leven voorbij was en mijn kinderen dachten dat ze hun vader nooit meer zouden zien. Ik probeerde alleen maar sterk te zijn voor de kinderen, maar ik kon de pijn in mijn hart niet aan. Ik denk elke dag en nacht aan hem en wil altijd dat hij terugkomt, ik was echt verdrietig en had hulp nodig, dus ik zocht online naar hulp en vond een website die suggereerde dat Dr.Omobale iemand kon helpen die snel een voormalige geliefde had. Dus ik dacht dat ik het eens moest proberen, ik nam contact met hem op en hij vertelde me wat ik moest doen en ik deed het, hij verzekerde me dat mijn man naar mij zou komen binnen 48 uur, mijn man belde me eigenlijk en zei: hij miste me en mijn kinderen! Verrassend kwam hij die dag met een paar vrolijke cadeauartikelen en verontschuldigde zich voor zijn fout en voor de pijn die hij mij en de kinderen toebracht. Sindsdien hebben we een belofte gedaan om de wereld deze grote tovenaar en hengelbreker van alle soorten te laten weten, allemaal dankzij Dr.Omobale, ons huwelijk is sterker dan ooit tevoren geworden. Hij is zo sterk en krachtig, Dr.Omobale is echt een door God gezonden, voor wie ik altijd zal bidden om lang te leven om zijn kinderen te helpen in tijden van problemen, wanneer u hier bent en uw man naar een andere vrouw is verhuisd. Als je wilt trouwen met de liefhebber van je keuze of gezondheid en huwelijksproblemen, gevallen van kanker of scheiding, baanpromotie en succes, je wilt ook erkend worden in de wereld, geef niet op, geen problemen volledig stoppen met huilen, neem nu contact op deze krachtige tovenaar. Hier is haar persoonlijke e-mailadres: dr.omobale@outlook.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Merel

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 767
Totaal aantal bezoekers 20407

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 18 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: