Het begin van het regenseizoen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Merel Olislagers - WaarBenJij.nu Het begin van het regenseizoen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Merel Olislagers - WaarBenJij.nu

Het begin van het regenseizoen

Blijf op de hoogte en volg Merel

18 Maart 2014 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit Oeganda. Het regen seizoen is intussen begonnen. Het is niet zo dat het elke dag de hele dag door regent gelukkig. De ene keer regent het alleen s'nachts de andere keer regent het 2 dagen de hele dag door. Gelukkig zijn er ook nog gewoon dagen dat het heel zonnig is, dus onze zwemdag kan ook gewoon doorgaan. Wel is het erg modderig als het heeft geregend en is het onmogelijk om met een boda in Makenke te komen. We moeten dan altijd nog een heel stuk lopen wat erg vermoeiend is want vooruit komen is erg lastig in de modder. Het volgende wat we daarom misschien maar is aan moeten schaffen zijn regenlaarzen.
Als het regent zie je ook echt niemand op straat, kinderen blijven thuis van school en mensen gaan gewoon niet naar hun werk. Verder gaat het hier erg goed, we hebben goede vervanging voor Willem en Paul.
Mijn grote vriend Blackie heeft me 2 weken geleden gebeten terwijl dat die aan het spelen was. Het was niet heel erg maar het was wel open. Blackie is niet ingeënt dus ik zou de volgende dag met de ascari (onze bewaker, die een kliniek wist te zitten) naar een kliniek gaan in Jinja. De ascari houd erg van wandelen dus we zouden te voet gaan. Bij de kliniek aangekomen was die verhuist naar een andere locatie. Uiteindelijk zijn we bij 3 klinieken geweest wat niks was of waar ze de behandeling niet hadden. We werden elke keer naar een andere kliniek gestuurd wat helemaal aan de andere kant van de stad was. Na 2,5 uur gewandeld te hebben, al was het meer snelwandelen want de ascari is erg lang en liep goed door, kwamen we bij kliniek nummer 4 uit. Dat was een internationale, het zag er allemaal goed uit en ze hadden de behandeling. Ze zeiden dat het slim was om het te nemen omdat het nog een pup is en hij niet is ingeënt. Ik moet nu uiteindelijk 5 prikken binnen 28 dagen.
Lydia (de matron door de week voor de jongens) is bijna jarig. Ik vroeg haar of ze het ook voor haar familie ging vieren. Ze zei dat ze dat bijna nooit doet omdat ze in totaal 47 broers en zussen heeft. Haar vader had 17 vrouwen. Ik was echt in shock maar blijkbaar is dat allemaal heel normaal hier. Ze leven hier in verschillende tribes met ieder zo zijn eigen regels en gebruiken. Bij één tribe moet je bijvoorbeeld je vrouw kopen met koeien. Als ze niet kan produceren (zo noemen ze kinderen krijgen hier) dan geven ze de vrouw terug aan de familie en willen ze de koeien terug. Zo heeft iedere tribe zijn eigen gekke gewoontes.
Het bouwen van de oven heeft even stil gelegen door de regen. Omdat het allemaal van aarde gemaakt is, was het een beetje in elkaar gezakt. Ik ben zondag stenen gaan kopen die extra sterk zijn omdat daar het vuur op moet komen. Nu we die hebben kunnen we ook weer vooruit. Ook hebben we de zijkant wat ingesmeerd met cement dat het wat steviger word en het beter tegen de regen kan.
We hebben bij ons huisje alleen houten stoelen zonder kussentjes. Soms kunnen we daar gewoon niet meer fijn op zitten, maar daar hebben we nu iets voor uitgevonden; movie night. We leggen dan een matras buiten met kussens en een deken. We zetten de laptop op een stoel en kunnen dan lekker een filmpje kijken.
De afgelopen week hebben we ook niet echt geluk gehad. De boda's die we hadden waren erg vervelend. Ze konden niet rijden of ze wilden de hele tijd meer geld omdat ze het uiteindelijk te ver weg vonden. Kim is ongeveer 10x gevallen, we probeerde Oegandees eten te maken maar de bonen waren uiteindelijk zwart in plaats van bruin. Ook zijn we een keer midden in een storm beland onderweg naar Mpummude. We gingen daarheen omdat we kip wilde eten. Daar aangekomen hadden ze geen kip en moesten we ook weer het hele eind terug door de storm, met ondertussen een kapotte paraplu. De planning was om die avond naar Jinja te gaan daar was een Afrikaanse avond in een Nederlands tentje. Eenmaal thuis waren we helemaal doorweekt, en hadden we allebei geen zin meer om nog van huis te gaan. Het is ook al weer even geleden dat ik naar de kerk ben geweest dus misschien ligt het wel daaraan. Zondag maar weer naar de kerk en hopen op veel geluk mijn laatste 4 weken.

Groetjes vanuit Jinja

• 18 Maart 2014 - 11:48

Willem:

Met veel belangstelling je verhaal gelezen en het ziet er naar uit dat je het nog steeds naar je zin hebt. Hoe gaat het met de jongens?
    Sterkte met de bouw van de oven en alle andere werkzaamheden.
    We zijn opgelucht dat we in Nederland zijn, maar erg onrustig en de perspectieven zijn niet erg gunstig. Geniet ervan en groetjes aan Kim, de jongens en andere bekenden (Okello!)

• 18 Maart 2014 - 14:11

Fien Geraerts:

hoi merel wij lezen steeds met veel plezier jouw verslag, ook opa en oma zijn erg enthousiast tante mieke print ze steeds uit voor hun en gaat in een map. Morgen (woensdag gaan we met z''n allen (dochters en schoondochters) highteaen een verrassing voor opa en oma.We kijken uit naar je volgende verhaal vele groeten vanuit Hapert

• 18 Maart 2014 - 21:04

Pap En Mam:

Ha meisje,

Je hebt nu al drie spuiten gehad , hoop dat je van de laatste twee niet zoveel last hebt als van die derde, je vertelde dat je toen bijna flauw viel.
    Ben benieuwd of je je pizza oven aan de gang krijgt, ik hoop het wel voor je want er zitten volgens mij al heel wat arbeidsuren in.
    Misschien een goed idee om weer eens naar de kerk te gaan, zeker tegen de tijd dat jullie willen gaan raften, je vertelde al dat iemand had gezegd dat dat het engste was wat hij ooit gedaan had , nog enger dan abseilen van 100 meter hoogte .......?
    Nou Mereltje , geniet er nog van , en je weet het , uitkijken hè !!!

P.s koop je een leuk cadeau voor Lydia

Veel liefs , knuffel van Pap en Mam xxx

• 19 Maart 2014 - 00:47

Marian Hoeks:

Ha Mereltje,
    da gij nog overal lachend op de foto staat……. Respect hoor! Al die regen en blubber. En hoe gaat het met Blackie, je hebt hem voor straf toch zeker wel mee laten lopen langs al die klinieken?
    Niet zo gezellig, lijkt me, al die prikken. Bijna flauw gevallen?
    En dan die man met 17 vrouwen en ACHT EN VEERTIG kinderen!!!!! Die zal wel geen tijd hebben om te werken….. Gelukkig kun je hier in Nederland gewoon trouwen; zonder koeien.
    Die foto van de bonen is wel heel grappig, die zwarte bonen zijn nog goed genoeg voor de bijtende Blackie. Veel succes met de oven, nog veel leuke film avondjes en…. ge kunt altijd nog proberen om onze lieve heer van het kruis af te bidden voor een beetje zon!
    Goed uitkijken met je 'raft avontuur'
    Dikke kus, Marian

• 19 Maart 2014 - 06:33

Maria Sleddens:

Hey merel,
    Weer n leuk verhaal van je belevenissen.
    Dat het leven zo anders kan zijn, eigenlijk maar n paar uur vliegen bij ons vandaan.
    Ik denk dat je straks ook wel weer moet wennen in ons leven hier, je leert zoveel mooie dingen.
    De foto s zijn ook zo mooi, je staat er stralend op.
    Geniet nog maar n paar weken, hopelijk met nog wat droger weer.
    Vele groetjes maria

• 22 Maart 2014 - 12:40

José Van Elk:

Dag Merel,

Leuk om jouw verslagen te lezen! Sterkte met de prikken. En we gaan duimen dat de zon maar vaak mag schijnen. Ik begrijp uit de verhalen van Kim dat jullie samen ook veel leuke dingen doen. Geniet ervan en pas goed op jullie zelf!

Groetjes (en dikke kus voor Kim)

José (moeder van Kim)

• 23 Maart 2014 - 12:20

Tante Jeanne:

Hoi merel
    Je maakt in korte tijd heel veel mee, als wij jou verhalen zo lezen.
    Zowel spannende als leuke dingen
    Gelukkig is het hier anders, wat betreft de omstandigheden voor de vrouwen
    Jammer dat het nu regentijd is, ken je dit ook.
    PS. Zorg goed voor jezelf.

Gr. Oom harrie en tante jeanne

• 24 Maart 2014 - 16:56

Joke Van Limpt:

Hoi Merel,
    Wat is het daar allemaal anders geregeld dan hier.
    Goed om dat een keer mee te maken,
    dan waardeer je straks alles des te meer als je weer terug bent.
    En wij maar mopperen als het regent hier is her nog goed voor de natuur,
    maar ik denk dat het daar ook weer fijn is dat het niet zo stoffig en dor is.
    Over drie weken kom je al weer terug, wat gaat het snel.
    Ik hoop dat het met de inentingen goed gegaan is, en dat je er van af bent.
    Ben je wel voorzichtig daar.
    Ik hoop dat je nog mooie zonnige dagen hebt en verwen die mooie kindjes maar met lekkere ijsjes
    en wat lekkers, je ziet alleen maar blije gezichtjes.
    Merel geniet nog en nog een geweldige tijd daar.
    Liefs Tante Joke.

• 25 Maart 2014 - 02:48

Carin:

Hoi Merel,

Wat fijn dat jullie goede vervanging voor Paul en Willem hebben.
    En wat maak je toch veel mee.........
    Probeer nog maar heel bewust te genieten van je Afrikaans leventje want je zit zo weer in Vessem .
    Leuk om je te zien stralen op de foto's.
    Ik wens je nog stralende dagen toe met veel zonneschijn en weinig regen.

Lieve groetjes Carin.

• 26 Maart 2014 - 10:40

Tante Mieke En Oom Rosé:

Merel, Merel,

Wat heb jij het naar je zin daar, zo blij als je kijkt op alle foto's. Wat ga je nou weer doen? Raften, ik doe het je niet na, ik zou bang zijn dat m'n tandjes uit m'n mond rammelen.
    De high-tea vorige week met opa, oma en de dames was erg gezellig en goed, we kregen de etageres niet leeg.
    Hey wefke, geniet er nog een paar weken van, rond die tijd moeten de ramen weer gewassen worden. Snapt 'm ?

Houdoe hé.

Rosé en Mieke ☺☺