Een van mijn laatste blogs vanuit Oeganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Merel Olislagers - WaarBenJij.nu Een van mijn laatste blogs vanuit Oeganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Merel Olislagers - WaarBenJij.nu

Een van mijn laatste blogs vanuit Oeganda

Blijf op de hoogte en volg Merel

31 Maart 2014 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal,

Hier dan een van mijn laatste blogs vanuit Oeganda. Over ongeveer 2 weken zit ik weer in Nederland. Ik vind het jammer om bijna te gaan vooral omdat ik hier alles en iedereen niet meer terug zal zien, van de andere kant ben ik ook weer blij om iedereen in Nederland weer te zien. Maar ik zit nog niet in het vliegtuig dus deze laatste 2 weken ga ik zeker nog genieten!
We hebben afgelopen 2 weken weer veel meegemaakt. Ten eerste zijn we een keer gaan vissen bij de Nijl. We gingen met 2 jongens hier uit het dorp mee. Het was best wel een eindje lopen en eenmaal daar aangekomen zeiden ze dat je overdag eigenlijk geen vissen vangt omdat ze de haak zien zitten. We dachten s 'avonds een lekker zelf gevangen visje te eten maar dat viel dus tegen, want ze hadden gelijk, we hadden geen vis gevangen. Het was wel erg fijn om aan het water te zijn en we hadden een gezellige middag dus dat maakte het goed.
Ondertussen is Lydia ook al jarig geweest. Ze was zondag 23 maart jarig maar omdat ze in het weekend altijd thuis is wilde we die maandag wat doen voor haar verjaardag. We hadden een handtas voor haar gekocht en s' avonds wilde we met ze alle wat eten. Omdat het voor haar verjaardag was gingen we s' middags 2 kippen kopen in een dorpje verderop. Richard ging met ons mee omdat die wist wat we moesten hebben en wat de prijs was. Nadat we 2 kippen hadden gekocht namen we een boda naar huis. Het was het ergste boda ritje ooit.. Met ze 3e achterop zit je al niet zo fijn maar nu hadden we ook nog is 2 kippen bij. Kim heeft ongeveer de hele weg gegild omdat de kippen met hun hoofd op haar been lagen en ze bang was dat ze haar pikte. En ik gilde ongeveer de hele weg omdat ze te dichtbij waren en ik ze goed kon zien. Na al mijn kippen ervaring hier is mijn kippenangst helaas nog niet weg. Eenmaal thuis was het nog niet voorbij want ze moesten nog geslacht worden. Ook deze keer heb ik niet gekeken maar ik ben wel verder gekomen als de vorige keer. Ik heb deze keer meegeholpen met veren plukken. Helaas stopte ik al na 5 veren omdat ik gewoon misselijk werd van de kippengeur. We hebben de kippen verder ook maar overgelaten aan Richard en Lydia. Wij hadden nog een salade voor bij de rijst gemaakt en wat frisdrank voor ze gekocht. Het was dus echt een verjaardag diner.
Die week hebben we ook ongeveer 3 dagen zonder stroom gezeten. Dat is op zich nog niet heel erg maar ook echt alles was leeg, van ons allebei. Dan pas merk je hoe afhankelijk je overal van bent. We zijn de dagen goed doorgekomen en gelukkig hadden we verschillende zaklampen. Op de laatste dag dat we geen stroom hadden gingen we zwemmen. Het werd aan het eind van de middag wat donker dus we gingen maar naar huis. Eenmaal op de boda begon het echt super hard te regenen. De boda wilde dus ook niet verder rijden omdat het te hard regende en hij bijna niet vooruit kwam door de modder. We zijn toen maar naar huis gerent, we waren de enige op straat, iedereen stond onder een afdak ons uit te lachen. Toen we drijfnat thuis kwamen hadden we het ijskoud. We hadden ons ingesteld op een koude douche, maar de stroom deed het bij thuiskomst weer. Ik ben echt nog nooit zo blij geweest met een warme douche dan op dat moment.
We gaan altijd in Mpumude naar de markt, omdat we hier in Makenke niet zoveel kunnen krijgen. We hebben in Mpumude zo onze favoriete waar we altijd naar toe gaan. Het is heel leuk want in het begin dat we daarheen gingen probeerde ze ons allemaal af te zetten en moesten we meer betalen als de mensen hier. En nu krijgen we zelfs gratis snoepjes van ze en geven ze ons een extra passievrucht voor hetzelfde geld. Zelfs in de supermarkt in de stad waar we altijd naartoe gaan krijgen we soms korting.
Afgelopen weekend kwam er een meisje van Kim haar studie, die 3 maanden in Kampala verblijft, naar ons. Zaterdag gingen we lekker uiteten en wat drinken in de stad. We waren al op tijd thuis want zondag moesten we vroeg op omdat we gingen raften. We moesten om 8 uur in de stad zijn, daar kregen we een ontbijtje en vanuit daar vertrokken we naar de Nijl. We waren met 6 vrouwen en er ging dan een begeleider mee. Eerst kregen we wat instructies, het was ongeveer 25 km met 7 watervallen. De eerste 2 watervallen vielen wel mee, en kon iedereen wel blijven zitten. Bij de 3e viel ik als enigste overboord maar ik kon gelukkig weer snel op de boot. De 4e waterval was heel heftig en die probeerde we eigenlijk te ontwijken. Helaas gingen we er recht doorheen en heel het bootje sloeg om. Ik kwam telkens moeilijk boven water en er kwam gewoon geen einde aan de golven. Toen ik met mijn voet een rots raakte was ik helemaal in paniek. Ik dacht dat ik in de buurt van rotsen was en telkens als ik boven water kwam begon ik te gillen en om hulp te roepen. Het leek een eeuwigheid te duren maar na een paar minuten kwam iemand me helpen. Ik moest er echt even van bijkomen en dat kon gelukkig ook want daarna gingen we lunchen. Kim had ook een rots geraakt met haar voet en was ook net als mij doodsbang om weer op dat bootje te gaan. Gelukkig was dat de heftigste en waren de andere 3 watervallen wel te doen. Het was wel echt eng en ik kwam telkens moeilijk boven maar ik was niet in de buurt van rotsen dat maakte het minder eng. Het was echt een super ervaring en ik ben achteraf blij dat ik het heb gedaan (daar dacht ik op het bootje zelf anders over). We kregen er een gratis nacht op een kamp aan de Nijl bij. Het had echt een heel mooi uitzicht over de Nijl. We waren als enigste daar maar dat was wel fijn want we waren helemaal kapot van die dag. Vandaag werden we wakker met overal spierpijn en blauwe plekken, maar dat was het allemaal waard.

Groetjes vanuit Makenke!

  • 31 Maart 2014 - 20:10

    Willeke Kuijpers:

    Hi Merel,

    Over dik 2 weken alweer naar huis! Wat gaat dat snel.
    Gisteren heb ik jullie pap en mam nog gesproken en die vertelde al dat je nog elke dag geniet. Dat kan ik me helemaal voorstellen als ik je verhalen lees.
    En die kippen zou ook niks voor mij zijn, maar ik denk dat je daar wel je grenzen verlegd.
    Waren ze wel lekker :-)?

    Veel plezier nog de laatste weken!

    Groetjes Willeke

  • 31 Maart 2014 - 22:40

    Pap En Mam :

    Ha meisje ,

    Jeetje wat een avontuur weer op de nijl , we hopen dat je het de laatste weken daar een beetje rustig aan doet , want we verheugen ons erg op je thuiskomst , maar liefst wel heelhuids .
    We hebben niets meer gehoord over de pizzaoven , is deze al in werking ?
    Je bent de kleindochter van een voormalige kippenboer , maar hebt dus waarschijnlijk niet de genen ge -erft ....., had jullie wel eens willen zien zitten achterop die boda !!
    Nou Merel , het begint nu echt te korten , geniet er nog van , enne rustig aan hè .

    Groetjes , dikke knuffel , Pap en Mam xxx


  • 01 April 2014 - 21:20

    Maria Sleddens:

    Hallo merel,
    Wat een avontuur weer!Maar goed dat jullie mam het allemaal niet ziet.
    Gelukkig kon je na afloop blij zijn dat je het avontuur bent aangedaan.
    Met 2 kippen achterop een boda is ook wel apart, kun je je bijna niets bij voorstellen.
    Wij kopen hier alles kant en klaar, dat zal daar bijna onwerkelijk voor te stellen zijn.
    Leuk om het allemaal mee te maken, als je straks terugbent kun je trots zijn op jezelf!
    Geniet van die laatste weken!
    groetjes maria.
    p.s met jullie mam en mij gaat het ook goed,2 dagen op n rij"weesten rakken".
    zal staks weer blij zijn als ik m'n hulp weer terug heb, en n blije merel.
    groetjes maria.

  • 01 April 2014 - 22:11

    Tante Mieke En Oom Rosé:

    Merel,

    Wa bende gij 'n stoer wefke, wij doen het je niet na in dat bootje. Dat nemen ze je mooi niet meer af.

    Geniet nog van je laatste weken en wat zullen jullie pap en mam blij zijn als je weer thuis bent, zal wel weer ff wennen zijn, want je maakt daar toch wel veel leuke en stoere dingen mee.

    Tot over efkes, houdoe.

    Rosé en Mieke

  • 02 April 2014 - 13:23

    Tante Karien:

    hey Merel,

    leuk verhaal weer hoor, jeetje wat zal da spannend geweest zijn op de Nijl.
    Maar mooi wel gedaan. het is een geweldig avontuur waar je altijd mooi op terug kunt kijken.
    Ja en het eind is in zicht , jammer misschien maar waarschijnlijk ook weer fijn om thuis te zijn
    en altijd een warme douche te kunnen nemen.
    En de kippen hoef je hier ook niet meer te plukken , ook fijn.
    Nou geniet er nog lekker van en tot snel.

    groetjes uit Hapert

  • 02 April 2014 - 16:07

    Willemien:

    Hoi Merel,
    Wat een bijzondere ervaringen allemaal! Wat zal je genoten hebben, maar het zal ook erg eng zojn geweest op de Nijl en met je Kippen!!
    Je hebt ons laten genieten van de mooie verhalen en prachtige foto's.
    Geniet nog van de laatste dagen en we hopen je snel weer te zien zodat je ons alles kan vertellen.
    Goede reis terug.
    Groetjes Willemien.

  • 02 April 2014 - 20:27

    Bolle Akker PG1:

    Wat gaat de tijd toch snel, het zit er al weer bijna op.Weer een mooi verhaal, kom maar snel je belevenissen vertellen hier op PG1
    Groetjes en een goede terugreis

  • 04 April 2014 - 21:28

    Joke Van Limpt:

    Hoi Merel,
    Wat heb je weer een spannend verhaal geschreven, dat zou niets voor mij zijn,
    wel stoer van je.
    Ik geloof niet dat ik iets van die kippen zou eten, inderdaad alleen al die geur, maar jou maag is ondertussen wel wat gewend
    Geniet nog van je laatste weken, inderdaad voor jou wel dubbel maar we vinden het ook wel weer fijn als je gezond en wel thuis bent
    Nog een fijne tij daar Merel en tot over 2 weken.
    Liefs tante Joke..


  • 08 April 2014 - 03:18

    Carin:

    Hoi Merel,

    Alweer je laatste verslag......
    Wat gaat de tijd toch snel. Ik zie je nog zitten bij mij in Boxmeer.
    Wat een spannende dingen heb je weer meegemaakt. Ik begin al spontaan te hyperventileren als ik de foto's van het raften zie. Mijn god wat ziet er dat eng uit.
    Geniet van de laatste weken, doe vooral rustig aan en een goede terugreis.
    Je hebt je Afrika droom toch maar mooi waar gemaakt.
    Super voor/van je!!!!!!!!!

    Groetjes Carin.

  • 09 April 2014 - 23:13

    Nicole Geraerts:

    Hey Merel,

    Ik heb even al je verslagen bijgelezen! Wat leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! En wat een verschil in cultuur he.. Dat kunnen wij ons echt niet voorstellen.
    Als wij hier 47 broers en zussen zouden hebben, zouden we nog grotere familie feestjes krijgen ;) En 17 vrouwen, pfff.. die mannen hebben het er daar maar druk mee..
    Hopelijk voel je je niet onveilig daar, ook niet als je met Kim over straat rent als het weer zo hard regent.. Wel shit dat af en toe de stroom een paar dagen uitvalt, dan is het helemaal behelpen..
    Afgelopen weekend hadden we trouwens feest van ome Siem en heb ik jullie mam een tijdje gesproken, leuk dat ze zo enthousiast aan het vertellen was over wat je allemaal meemaakt en dat ik datzelfde dan ook terug lees :).
    Kan me voorstellen dat het nog wel eng was toen je uit de raft boot was gevallen. Maar de foto's liegen er ook niet om dat het er wild aan toe ging!
    De oven ziet er al leuk uit! Is deze al in werking?
    Geniet nog van je laatste dagen daar en hou die zwemdagen er nog maar even in! Hier is het weer kouder aan het worden...
    Nou tot snel!
    Liefs Bob en Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Merel

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 908
Totaal aantal bezoekers 20413

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 18 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: